Verkocht onder voorbehoud

Door Dennis1109 op dinsdag 12 april 2016 12:26 - Reacties (21)
Categorie: -, Views: 7.146

Allereerst misschien een kleine voorstelronde...
Ik ben Dennis, en ik woon (nog) in Assen samen met mijn gezin.
In het nachtelijk leven werk ik als begeleider nachtzorg op een instelling voor verstandelijk gehandicapten.

Samen met mijn vrouw hebben wij altijd gezegd dat als we later groot waren, we "buiten" wilden gaan wonen. Helaas kwamen we voor elke mooie buitenwoning een ton tekort :X
Mijn zwager en schoonzus hebben zeer recentelijk een woning aangekocht waar we 2 woningen van willen proberen te maken. In de voorbereidende fase klonk dat makkelijk en haalbaar.
Deze blog`s vul ik met zin en onzin over dit idee.

http://i19.photobucket.com/albums/b179/Komijnen/Verkocht20onder20voorbehoud_zps2rrsj6sd.jpg

Mijn zwager en schoonzus hebben de boerderij ondertussen gekocht.
We zijn al enkele maanden geleden begonnen om samen met een architect te kijken naar de mogelijkheden de boerderij op te splitsen. Dit lijkt erg positief, dwz de gemeente heeft theoretisch geen bezwaar tegen de splitsing. Het oorspronkelijke idee was om te wachtten tot vergunningen etc rond waren. Ons huis is echter nu verkocht onder voorbehoud en het word een beetje meer een sprong in het diepe.
Vanaf half juni wonen we in bouwketen naast de boerderij hopen we...

In het deel van de boerderij willen we een woning realiseren. De oppervlakte van de woning is dan 15x15m2. De bedoeling is dat alles gelijkvloers word, met de mogelijkheid tot maken van kamers op verdieping als we daar aan toe zijn. Het opvragen van offerte`s van aannemers is begonnen.
Het is voor mij zeer moeilijk een inschatting te maken van wat zo`n verbouwing moet gaan kosten.

Vandaag iig eens een babbel gemaakt bij een groot installateur bedrijf over pellet ketels, warmtepompen en zonnepanelen. Ik wil graag zonder gas aansluiting.
In een notedop: pelletketel is ongeveer 10duizend (subsidie etc), en kost aan pellets ongeveer 100 euro in de maand. Warmtepomp met zonnenpanelen (genoeg om de warmtepomp te laten draaien) zal op ongeveer 22 duizend komen, maar dan heb je bijna tot geen maandelijkse lasten.

Ik schrijf deze blog ook in de hoop wat reactie te krijgen. Ik ben een bouw leek, en ook een energie leek :? Ik zal bij nieuw nieuws een nieuw blogje schrijven als er mensen de moeite nemen het te lezen en hopelijk te reageren :)

Volgende: Verkocht! 05-'16 Verkocht!

Reacties


Door Tweakers user Leader98, dinsdag 12 april 2016 12:39

Leuk initiatief!

Ben ook bezig met verlagen maandlasten (door oa zonnepanelen en zonneboiler).
100 euro per maand aan vaste lasten lijkt mij nog best veel, maar ik vermoed dat dit dan is voor de twee woningen samen (over hoeveel kuub hebben we het dan?).
Vraag is hoe het met de isolatie van de boederij is gesteld, daar kan je ook veel mee winnen!

Door Tweakers user Dennis1109, dinsdag 12 april 2016 12:46

Nee, het gaat niet over beide woningen. De berekening van de pellets is voor 1 woning. Volgens de installateur is een 15kw pellet ketel genoeg. Ruw weg komt dat neer op ongeveer 100 euro aan pellets per maand (bulk inkoop, gebaseerd op 22ct de kilo). Ik vind 100 euro energie kosten per maand niet heel gek veel.
De isolatie is op dit moment zeeeeeer slecht :) Het is namelijk een stal. Het is de bedoeling dat er goed geÔsoleerd gaat worden. Onze intentie is om daar niet meer weg te gaan.

Totale inhoud is dan 15x15x2,4
We hopen dat we de hoogte op 2,4 mogen houden omdat er sprake is van verbouwing ipv nieuwbouw :P

Door Tweakers user DonJunior, dinsdag 12 april 2016 12:53

Dennis1109 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:46:
Nee, het gaat niet over beide woningen. De berekening van de pellets is voor 1 woning. Volgens de installateur is een 15kw pellet ketel genoeg. Ruw weg komt dat neer op ongeveer 100 euro aan pellets per maand (bulk inkoop, gebaseerd op 22ct de kilo). Ik vind 100 euro energie kosten per maand niet heel gek veel.
De isolatie is op dit moment zeeeeeer slecht :) Het is namelijk een stal. Het is de bedoeling dat er goed geÔsoleerd gaat worden. Onze intentie is om daar niet meer weg te gaan.

Totale inhoud is dan 15x15x2,4
We hopen dat we de hoogte op 2,4 mogen houden omdat er sprake is van verbouwing ipv nieuwbouw :P
Vergeet niet dat je in de zomer niet hoeft te stoken. Dus waarschijnlijk kan die 100 euro pm ook nog door de helft (grofweg de helft van het jaar stook je niet)

Door Tweakers user Cuno, dinsdag 12 april 2016 13:53

Wat je wellicht ook kan overwegen is om een pelletkachel te halen zonder CV aansluiting, die kosten flink minder (~1000). Die pelletkachel gebruik je voor het verwarmen van je woonkamer. Voor de overige vertrekken gebruik je dan een lucht/water warmtepomp. Om de slaapkamers op 18/19 graden te houden kan je met een lagere watertemperatuur werken.

En daarnaast zou ik goed isoleren. Je kan namelijk niet de warmte van de begane grond gebruiken op de 1e/2e verdieping.

Door Tweakers user Dennis1109, dinsdag 12 april 2016 14:21

Aye! Als er een warmtepomp komt is dat het idee inderdaad! Of een houtkachel voor de wat koudere dagen. Het isoleren komt hopelijk goed.

Door Tweakers user mux, dinsdag 12 april 2016 14:21

Als je van plan bent er lang te wonen (>8 jaar), dan is de goedkoopste optie op de langetermijn zonder twijfel gigantisch isoleren, LTV (lagetemperatuurverwarming, dwz vloer/muurverwarming) met warmtepomp en zonnepanelen. Als je bereid bent e.e.a. zelf aan te pakken en niet alles te laten doen kun je daar ook nog eens aardig wat op besparen. Je kijkt dan naar zo goed als nul maandelijkse kosten tot 2020 (wanneer salderen van stroom weer onder de loep komt), en hele lage kosten vanaf dat moment.

Idealiter wil je dit gewoon ombouwen tot semipassiefhuis.

Door Theo, woensdag 13 april 2016 07:20

32,000 euro voor je verwarming klinkt als best erg veel, wellicht zelfs te veel. Een goede (l/w) warmtepomp van 9 KW warmtevermogen kost, na subsidie kaal nog geen 2500 euro. Hierbij komt dan wel een kostenpost bij voor vloerverwarming en het aanlegwerk, echter is dit meer in de range of 10K.

Als je je dak vol kan gooien met zonnepanelen dan heb je gratis stroom voor de warmtepomp waardoor je helemaal geen maandelijkse kosten hebt voor verwarming. Je hebt dan geen pelletkachel nodig, en ook niet de maandelijkse kosten. Die 10K voor en pellekachel kun je dan goed gebruiken voor zonnepanelen. Eventueel kun je voor de sfeer dan een leuke gewone kachel halen als je een kachel in de huiskamer wil hebben staan.

Combinatie van goed isoleren (20cm glaswol kost online echt weinig per m2), zonnepanelen en een warmtepomp is echt de gouden combinatie. De investeringskosten zijn relatief laag (minder dan 32K!), echter heb je wel zo goed als geen maandlasten daarna en wel een erg hoog comfort in huis :)

Door Tweakers user Dennis1109, woensdag 13 april 2016 08:06

Dank voor de reacties dusver! De warmtepomp kost met zonnepanelen rond de 22 duizend.
Het gesprek dat ik gisteren had over de pellet ketel, zonnepanelen en warmtepomp begon ook met de vraag hoe groot je portemonnee is. Daar heb ik pas een goed idee van als de offertes van de aannemers terug komen.
Vanmiddag eerst nog een gesprek met een andere aannemer. Dan heb ik binnenkort als het goed is 3 offertes. Daar moet ik een redelijk idee van de werkelijke kosten van krijgen.

Door Tweakers user sven240, woensdag 13 april 2016 09:02

even ter verduidelijking:
je kwam zelf een ton tekort om 'buiten' te gaan wonen en nu hebben je zwager en schoonzus een boerderij gekocht.

kopen jullie een gedeelte van de boerderij over? of pomp je al het geld van je huidige woning in de verbouwing? en dan alleen voor jullie helft of ook voor je zwager en schoonzus?

Wat voor soort boerderij hebben we het hier over? Is het een oude koeienstal? of misschien een stal met een hooizolder erop?!

:)

Door Tweakers user Dennis1109, woensdag 13 april 2016 10:55

Voor het juiste plekje kwamen wij zeer zeker geld tekort. Onze wens is nooit een giga huis geweest, maar een huis op de juiste plek. Mijn zwager en schoonzus hebben een zeer grote boerderij gekocht op de juiste plek :)
Deze is echt zeer groot. Het totale oppervlak van voorhuis en deel bij elkaar ligt op een kleine 500m2 (zonder de bovenverdiepingen van voorhuis meegerekend).
Zodra onze hypotheek is afgelost door verkoop eigen woning, zullen wij het deel (achterste gedeelte boerderij) overkopen. Ik zal in het volgende deel eens wat foto`s posten met de verbouw tekeningen. De bedoeling is dat het geheel ook kadastraal gescheiden gaat worden.

Het deel is eerder gebruikt voor machines, en koeien. Er loopt een grub doorheen.
Ik heb zeker niet de illusie dat het geheel gratis of goedkoop gaat worden. De prijzen tot dusver genoemd voor de verbouwing liggen tussen de 130 duizend en 200 duizend. De waarheid zal ergens in het midden liggen hoop ik :P

Door Tweakers user Ninjetsu NL, woensdag 13 april 2016 11:22

Als ik kijk naar de oppervlakte waar je het over hebt dan denk ik dat 130k erg optimistisch geschat is. Wij hebben een boerderij laten verbouwen met als woonoppervlak 200m2 en dat kostte incl. manuren 150k.

Wat betreft verwarming etc ben ik geen held, dat heb ik de aannemer laten uitzoeken, wij krijgen nu onder vloerverwarming en boven radiatoren, al heb ik het idee dat ik op de 1e verdieping me geen zorgen hoef te maken over het comfort. Vloerverwarming combineren met panelen/zonneboiler lijkt me dan ook een erg goed idee!

Oh en succes! Ik kijk uit naar het volgen van dit project! :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 13 april 2016 11:22]


Door Tweakers user Dennis1109, woensdag 13 april 2016 11:25

Ja, ik ben ook bang dat 130 optimistisch is. Hoe/wat heb jij laten verbouwen? Wij gaan de eerste tijd geen 2e verdieping maken. Het plafond moet dragend zijn, zodat het wel zou kunnen, maar er zijn nu nog geen plannen om een verdieping te maken.

Hoe lang heeft de verbouwing bij jou geduurd?

Door Tweakers user Valorian, woensdag 13 april 2016 11:59

Gaaf project. Heb altijd diepe bewondering voor mensen die dit soort stappen, met een hoop onbekende variabelen, gewoon aandurven.

Waar ik wel even mijn vraagtekens bij heb: je geeft aan dat de ruimte 15x15x2,4 is. Wordt 't bij die beperkte hoogte (voor zo'n grote ruimte) niet aan de donkere kant? Of wil je nog dingen doen met lichtkoepels e.d.?

Door Tweakers user Dennis1109, woensdag 13 april 2016 12:42

Zal volgende blog wat foto`s en bouwtekeningen plaatsen. Het is een vierkant. Aan de ene kant keuken/woonkamer, andere kant slaapkamer. In het midden komt dan de badkamer en thuisbioscoop. We noemen dit een thuisbioscoop omdat je inderdaad zit met licht. Je bent verplicht bij verblijfsruimtes zoveel glas te hebben (uit mn hoofd: slaapkamer m2 oppervlak gedeeld door 9 = m2 glas, woonkamer oppervlak gedeeld door 7 = m2 glas).
De ruimte in het midden is donker, en mag je niet als verblijfsruimte gebruiken. Wel als thuisbioscoop O+ Ooit zal ik dat er ook van maken, maar staat niet heel hoog op de prio lijst :P

Door Tweakers user PcDealer, woensdag 13 april 2016 21:30

Is alles goed contractueel afgedekt met je zwager?

Door Tweakers user Mickey77, donderdag 14 april 2016 09:59

Hoi, ik woon in de regio en ken een bekende duurzame installateur die flink hoge prijzen vraagt. Ik zou dus niet drie offertes vragen voor drie verschillende dingen, maar voor ELK afzonderlijk ding drie offertes. Je gaat je verbazen over het resultaat!

Als je dergelijke investeringen doet voor installaties dan moeten de extra kosten geen 100 euro in de maand zijn, maar vrijwel geen kosten. Wij leven in een houten schuur die middelmatig geisoleerd is met een paar gaskachels en zijn nu weinig meer dan 100 euro per maand kwijt.

Ik ben helemaal voor duurzaam, maar realiseer je dat het vaak toch meer kost, net zoals biologisch voedsel. De enige duurzame actie die echt bespaart is isoleren. Maar de wens om zonder gas te leven is kostbaar. Uit ervaring weet ik dat gas de goedkoopste manier van verwarmen is. Hout is hier voorradig (uit de natuur) maar handmatig bijvullen is niet ideaal. Electronisch verwarmen doen wij ook (wij combineren) maar is qua kosten en omzetting minder efficient. Dus ik zou gas nog niet uitsluiten, als je budget beperkt is. Je kunt ook beginnen op gaskachels en later overgaan.

Oh ja, zorg voor gescheiden meters. Is handig ivm verbouwen maar ook noodzakelijk om kosten te scheiden. Ik zou bij het verbouwen ook in je achterhoofd houden dat jouw deel ooit als appartement verhuurd kan worden zonder extra verbouwing. Hoewel je nu goed met elkaar omgaat en je geen eigen boerderij kunt veroorloven, kan dat veranderen. Dan is een appartement voor je familie een handige voortzetting.

Succes!

[Reactie gewijzigd op donderdag 14 april 2016 10:00]


Door Tweakers user Dennis1109, donderdag 14 april 2016 13:01

Het geheel MOET kadastraal gescheiden worden, anders gaat het feest niet door. Daar is rekening mee gehouden. Ook zullen we een vereniging van eigenaren moeten creŽren om bepaalde kosten aan de gehele woning mee op te kunnen vangen.

Omdat het kadastraal gescheiden word moet ik een eigen meter hebben. Dat is dus geen probleem. Ook zullen er 2 ingangen komen.

Ik ben het eens met verhaal dat duurzaam ook betaalbaar moet zijn. Een van de redenen dat ik geen gas aansluiting wil, is omdat deze er ook niet is. Het aanleggen van alleen de aansluiting kost al tussen de 3-4000. Dat is een boel geld voor alleen een aansluiting. Vandaar dat de interesse in pellet ketels/cv`s ook gewekt is. Samen met de subsidie die er gegeven word lijkt het een interessante optie.

Het is een behoorlijk proces, en ik wil op voorhand verschillende opties gezien/af gewogen hebben.

Bedankt voor alle reacties dusver!

Door Tweakers user SPee, donderdag 14 april 2016 17:38

Mijn oom en tante hebben vroeger ook samen met kennissen een boerderij gekocht en deze in tweeŽn gedeeld. Hij heeft veel kosten bespaard door veel zelf te doen en materiaal overal-en-ergens te ritselen. Wel is het in delen gegaan. Eerst splitsen, daarna het woonhuis, daarna de schuur.
Achterin heeft hij nog een kleine woning voor zijn schoonvader kunnen maken.

Twee jaar geleden hebben ze een nieuwe boerderij gekocht, die hij samen met een aannemer (+ 2 man extra) heeft gemoderniseerd. Maar de tijd die het kost was wel langer dan gepland. Ze verhuisden later, maar niet alle kamers waren toen af.

Ik wens je veel succes. Je zal er veel werk aan hebben.

Door Tweakers user Hkuit, donderdag 14 april 2016 22:36

Dennis1109 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 08:06:
Dank voor de reacties dusver! De warmtepomp kost met zonnepanelen rond de 22 duizend.
Het gesprek dat ik gisteren had over de pellet ketel, zonnepanelen en warmtepomp begon ook met de vraag hoe groot je portemonnee is. Daar heb ik pas een goed idee van als de offertes van de aannemers terug komen.
Vanmiddag eerst nog een gesprek met een andere aannemer. Dan heb ik binnenkort als het goed is 3 offertes. Daar moet ik een redelijk idee van de werkelijke kosten van krijgen.
Hoi, niet om bot over te komen, maar lees eens wat hij hierboven schrijft: die warmtepomp+zonnepanelen hoeft dus gťťn 22 mille te kosten. Op de WP krijg je flinke subsidie, je kunt er eentje uit Spanje laten komen (Ecodan van Mitsubishi bijv.) en door een deskundige laten plaatsen. Zonnepanelen worden steeds betaalbaarder, izorg voor een paar maten die helpen en leg je dak vol. Daarna heb je geen maandelijkse kosten meer, mits je flink geÔsoleerd hebt. Lees maar eens in de verschillende topics op GoT!

Door Tweakers user Snikker, donderdag 14 april 2016 23:55

Ik weet niet of je in Drenthe blijft, maar ik zou ook zeker offertes van Duitse bedrijven opvragen. B.v. hier in. Groningen wordt daar ook mee gewerkt.

Door Tweakers user Dennis1109, zaterdag 16 april 2016 16:45

Dat het veel tijd en geld gaat kosten ben ik me van bewust. Op dit moment zit ik nog in ons rijtjeshuis, en heb ik een heerlijk roze wolk gevoel. Nu lijkt alles nog leuk, interessant, nieuw, spannend etc. Ik weet dat er nog een moment komt dat ik van de wolk afdonder. Ik wil dan ook al zover zijn dat de enige uitweg afmaken is :)

@Hkuit, om bot over te komen moet je meer je best doen :) Ik heb liever dat ik de prijzen te hoog inschat als te laag. Mee vallen kan altijd nog! Ik merk inderdaad dat ik een kneus ben in de nergie wereld. Lastig instappen vind ik. Op dit moment ben ik bezig met uitzoeken wat pellets cv`s en kachels ongeveer jaarlijks moeten kosten. De warmtepomp wil ik zeker nog even mee bezig!

@Snnikker, ja we blijven in Drenthe :) De duitse offertes is zeker een goede tip!
Je hoort sneller de slechte verhalen als de goede. Nu zijn die er natuurlijk ook met de aannemers in de buurt :)
Op dit moment heb ik een aanvraag voor 3 offertes van aannemers uit de buurt (het goede gevoel ;) ).

Reageren is niet meer mogelijk